همواره سوالات زیادی برای خرید ضد آفتاب پیش می آید که در این مقاله تلاش کردیم تا همه آنها را یکجا جمع کنیم. شما در انتهای مقاله معرفی جامع انواع ضد آفتاب با نکات ظریف در مورد خرید ضد آفتاب آشنا می شوید و می توانید بدون کمک گرفتن از دیگران ضد آفتاب مخصوص پوست خود را تهیه کنید. در این مقاله این سولات را به راحتی پاسخ خواهید داد: ضد آفتاب فیزیک بهتر است یا شیمیایی؟ ضد آفتاب فلوئیدی بهتر است یا کرمی؟ پوست من چرب است چه نوع ضد آفتابی بخرم؟ برای کودکم چه نوع ضد آفتابی بخرم؟ و… . پس تا انتهای این مقاله همره ما باشید تا اطلاعات شما درباره ضد آفتاب ۱۰ برابر شود.

 

انواع ضد آفتاب بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده

ضدآفتاب ها از نظر ترکیبات تشکیل دهنده به ۳ دسته شیمیایی، فیزیکی و گیاهی تقسیم می شوند. هر کدام از این ضد آفتاب ها را می توان با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. در انتخاب ضد آفتاب بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده باید به عناصر و ترکیبات موجود در هر کدام توجه کنید. زیرا هر کدام به نحوی متفاوت و با درصدی متفاوت از پوست شما محافظت می کنند.

ضد آفتاب شیمیایی

پر مصرف ترین ضد آفتاب، ضد آفتاب های شمیایی هستند. بیشتر ضدآفتاب هایی که درون داروخانه ها مشاهده می کنید از این نوع هستند. ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه های UVA , UVB و خارج کردن آنها به صورت گرما، از پوست محافظت می کند. این ضد آفتاب ها به درون پوست نفوذ می کنند و مانع از آسیب های پوستی توسط اشعه های UV می شوند. از مهم ترین ترکیبات بکار رفته در ضدآفتاب شیمیایی می توان به اکتی سالات، اکسی بنزن، آوو بنزون و اکتینوکسات اشاره کرد. از مزیت های مهم ضد آفتاب شیمیایی، سبک بودن و نامرئی بودن آن است که می توان بصورت روزانه از آن استفاده کرد.

ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب فیزیکی که به ضد آفتاب معدنی یا مینرال (Mineral) معروف است علاوه بر ترکیبات مهم و پایه ای ضد آفتاب دارای دو ماده مهم به نام دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی است. ضدافتاب فیزیکی همچون سدی بر روی سطح پوست قرار می گیرد و اشعه های مضر فرابنفش خورشید را منعکس می کند و مانع از نفوذ آنها به پوست می شود. ضد آفتاب فیزیکال به محض تماس با پوست ماموریت خود را آغاز می کنند و موجب منعکس شدن و انحراف اشعه های UVA , UVB می شود. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد بخصوص افرادی که پوست تیره با ضد آفتاب فیزیکال( که ضد آفتاب طبیعی نیز گفته می شود) دارند این است که یک لایه سفید بر روی پوست ایجاد می کند. این حالت ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

البته این نکته را اگر از حالت دیگری نگاه کنیم می تواند مفید نیز باشد. از آنجایی که ضد آفتاب مینرال یک لایه بر روی پوست ایجاد می کند به راحتی می توان جاهایی از پوست که ضد آفتاب به آن مالیده نشده یا نیاز به تمدید دارد را شناسایی کرد و از پوست خود در برابر آفتاب محافظت بهتری انجام داد.ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب گیاهی

درست است که اشعه های آفتاب برای پوست انسان مضر هستند و اشعه UVA , UVB موجب آسیب های پوستی می شوند ولی باید به این نکته دقت داشته باشید که بدن انسان به ویتامین D نیاز دارد. بدن انسان برای ساخت ویتامین دی به نور خورشید نیاز دارد و نباید از ورود نور خورشید به پوست کاملا جلوگیری شود. یکی از بهترین راه ها در این زمینه استفاده از کرم ضد آفتاب گیاهی است. کرم های ضد آفتاب گیاهی علاوه بر اینکه موجب جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زود رس می شوند اجازه می دهند تا بخشی از نور خورشید یا همان اشعه های ماورابنفش UAV , UVB به پوست وارد شوند تا بدن ما بتواند به راحتی ویتامین D تولید کند.

ترکیباتی همچون روغن زیتون و روغن نارگیل از مهم ترین ضد آفتاب های گیاهی هستند که دارای SPF حدود ۷ یا ۸ هستند. همچنین چند روغن گیاهی دیگر همچون اسطوخودوس، تخم هویج و اکالیپتوس نیز دارای قدرت محافظتی در برابر نور خورشید هستند و از آنها نیز می توان به صورت ترکیب با روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کرد تا محافظت بیشتری ایجاد شود.

 

انواع ضد آفتاب بر اساس رنگ

اگر بخواهیم ضدآفتاب ها را بر اساس رنگ تقسیم بندی کنیم به دو دسته رنگی و بی رنگ تقسیم می شوند. اینکه آیا ضد آفتاب رنگی بهتر است یا ضد آفتاب بی رنگ ممکن است سوال پرتکراری باشد که زیاد شنیده اید. در پاسخ به این سوال باید گفت که به صورت کلی هر دو نوع ضدآفتاب محافظت از پوست را انجام می دهند و هر دو دارای SPF هستند. ولی ضد آفتاب های رنگی حاوی مقداری کرم پودر هستند که می توان در آرایش روزانه از آنها استفاده کرد. آقایان نیز می توانند از ضد آفتاب مخصوص آقایان استفاده کنند و اگر ضد آفتاب مردانه در دسترس نبود می توانند از ضدآفتاب بی رنگ نیز استفاده کنند.

تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

 

انواع ضد آفتاب بر اساس کاربرد

از آنجایی که اشعه های مضر ماورابنفش متفاوت هستند، تاثیری که بر روی پوست می گذارند نیز تفاوت دارد. البته چنین دسته بندی خیلی متعارف نیست ولی از نظر کاربردی که برای محافظت از پوست دارند می توانند متفاوت باشند.اینکه ضد آفتاب چیست و چگونه از پوست ما محافظت می کند مبحث جداگانه ایست ولی اگر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی به دنبال ضدآفتاب می گردید بهتر است بیشتر به عدد spf ضدآفتاب توجه داشته باشید. اگر هم جلوگیری از پیری زود رس برای شما اهمیت بیشتری دارد بهتر است به عدد PA ضد آفتاب توجه داشته باشید. البته در ضد آفتاب های امروزی چندین فایده ضد آفتاب در کنار هم جمع می شوند و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. اگر بخواهیم مهمترین کاربردهای ضد آفتاب را ذکر کنیم شامل این موارد می شود:

  1. از اشعه ماورابنفش خورشید محافظت می کند
  2. مانع از پیری زودرس پوست می شود
  3. موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست می شود
  4. کاهش لک های صورت را به دنبال دارد
  5. از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند
  6. می تواند به عنوان یک کرم پودر در آرایش استفاده شود

انواع ضد آفتاب بر اساس نوع بافت

ضدآفتاب ها در بافت های مختلفی از جمله لوسیون، کرم، کرم ژل، اسپری و فلوئید تولید و به بازار عرضه می شوند. یکی از دلایل مهم این تنوع، سلیقه متفاوت مصرف کنندگان است. همچنین بافت مختلف ضد آفتاب ها در سرعت جذب برای انواع پوست نیز متفاوت است. همچنین دلایل بیزینیسی و تبلیغاتی نیز از دلایل دیگر تنوع بافت ضدآفتاب ها می باشد. ولی به طور کلی تقسیم بندی ضد آفتاب بر اساس بافت شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد با هر سلیقه و هر شرایط و هر پوستی بتوانند از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند. ضد آفتاب بر اساس بافت به دسته های زیر تقسیم می شوند:

لوسیون

لوسیون نوعی پماد با غلظت پایین تر یا ویسکوزیته پایین تر است. لوسیون معمولا از ترکیب آب با چند قطره روغن است و به همین دلیل آب بیشتری نسبت به کرم دارد. ضد آفتاب با بافت لوسیون برای انواع پوست مناسب است، ولی با توجه به این که بافت سبک و چربی کمی دارد برای پوست های چرب و مستعد آکنه و جوش و همچنین پوست حساس گزینه بسیار مناسبی می باشد.

کرم

از آنجایی که بافتی شبیه به خامه دارند به آنها کرم گفته می شود. در ساختار کرم معمولا به میزان برابر از آب و روغن استفاده می شود. در نتیجه غلظت کرم زیاد است و جذب آن با تاخیر انجام می شود. ضد آفتاب کرمی به دلیل اینکه بافت چرب دارند برای پوست های خشک مناسب تر هستند.

کرم ژل

ضد آفتاب هایی با بافت کرم ژل معمولا سبک هستند و با توجه به سرعت جذب بالایی که دارند برای پوست نرمال و چرب مناسب هستند.

اسپری

همان طور که از اسم آن مشخص است به حالت اسپری بر روی بدن پاشیده می شود. ضد آفتاب اسپری به دلیل راحتی در استفاده بسیار محبوب است. این ضد آفتاب ها پس از اسپری شدن و ماساژ دادن جذب پوست می شود.  اسپری ضدآفتاب همانند سایر گونه های ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند.

فلوئید

فلوئید ساختاری شبیه به لوسیون دارد با این تفاوت که بسیار رقیق تر از لوسیون است. اگر بخواهیم بهتر بگوییم بافت فلوئید بسیار آبکی است و ظاهری شبیه به شیر دارد. ضد آفتاب فلوئیدی بسیار زود جذب است و هیچ ردی بر روی پوست بجا نمی گذارد. ضد آفتاب فلوئیدی به دلیل سرعت جذب بالا به شدت محبوب است و بیشتر برای پوست های چرب و مختلط مورد استفاده قرار می گیرد.

ضد آفتاب فلوئیدی

 

 

انواع ضد آفتاب بر اساس سن

استفاده از کرم ضد آفتاب یک امر واجب برای محافظت از پوست می باشد ولی سن فرد استفاده کننده نیز بسیار مهم است. از آنجایی که انسان در سنین کودکی دارای پوست حساسی است در نتیجه کودکان باید از ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنند.

ضد آفتاب مخصوص بزرگسالان

معمولا ضد آفتاب خانم ها از آقایان متفاوت است زیرا پوست خانم ها به طور کلی حساس تر از آقایان است. به همین دلیل در انتخاب ضد آفتاب به مخصوص آقایان یا خانم ها دقت کافی را داشته باشید. در انتخاب ضد افتاب به نکات مهم از جمله نوع پوست ، سن و میزان محافظت در برابر اشعه های مضر آفتاب دقت کافی را داشته باشید.

ضد آفتاب مخصوص کودکان

کودکان پوست حساس تری نسبت به بزرگسالان دارند و احتمال سوختگی پوست آنها در برابر خورشید بیشتر است. شرکت های تولید کننده ضد آفتاب برای کودکان ضد آفتاب های مخصوصی را تولید کرده اند که با توجه به حساسیت پوست آنها طراحی شده اند. البته متخصصین پوست توصیه می کنند برای کودکان زیر ۶ ماه از ضد آفتاب استفاده نکنید. برای پوست کودکان زیر ۶ ماه بهتر است از آفتاب گیر و قرار دادن آنها در سایه از اشعه های مضر آفتاب محافظت کنید.

ضد آفتاب مخصوص کودکان

 

انواع ضد آفتاب بر اساس پوست

با توجه به اینکه افراد دارای پوست های متنوع هستند شرکت های تولید کننده برای هر پوست ضد آفتاب مخصوص آن را تولید کرده اند. این کار موجب می شود تا شما بتوانید با توجه به پوست خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. میزان چربی پوست یکی از مهم ترین نکات در انتخاب ضد آفتاب است که در ادامه تاثیر آن را در انتخاب ضدآفتاب می بینید.

ضد آفتاب مخصوص پوست چرب

به پوستی پوست چرب گفته می شود که تولید سبوم توسط غدد چربی آن بیش از نیاز پوست باشد. در واقع اگر در انتهای روز مقدار زیادی چربی بر روی پوست شما باشد یعنی پوست شما چرب است. اگر پوست چربی دارید بهتر است از ضد آفتاب مخصوص پوست چرب استفاده کنید. اگر فردی که پوست چرب دارد از ضد آفتاب چرب استفاده کند بر روی پوست خود احساس سنگینی می کند و بعد از مدتی صورت او جوش می زند. در نتیجه برای جلوگیری از آکنه، جوش و براق شدن پوست از ضد آفتاب مخصوص پوست چرب استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب فلوئیدی نیز از گزنه های بسیار خوب برای افراد دارای پوست چرب است.

ضد آفتاب مخصوص پوست خشک

اگر شما پوست خشکی دارید بهتر است از ضد آفتاب مخصوص پوست خشک استفاده کنید. زیرا پوست شما نیاز به رطوبت و مقداری چربی دارد. ضد آفتاب پوست خشک حاوی مقداری چربی و رطوبت رسان است تا موجب نرمال شدن پوست خشک شود. اگر از ضد آفتاب پوست خشک استفاده کنید نه تنها بر روی پوست خود احساس سنگینی نمی کنید بلکه پوست شما به دلیل نیاز به چربی خیلی سریع چربی ضدآفتاب را جذب می کند و شما اصلا احساس چربی بر روی پوست خود نمی کنید.

ضد آفتاب مخصوص پوست مختلط

افرادی که دارای پوست مختلط هستند معمولا در تی زون خود دارای چربی و در سایر نقاط صورت، پوست نرمال یا خشکی دارند. این افراد بهتر است از ضد آفتاب پوست مختلط که دارای بافت ژلی و غیر چرب است استفاده کنند.

ضد آفتاب مخصوص پوست نرمال

اگر پوست نرمال دارید که خوش به حالتان. زیرا هیچ مشکلی برای انتخاب ضد آفتاب ندارید. با خیال راحت از میان انواع ضد آفتاب ها یکی را انتخاب کنید و استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که با توجه به منطقه جغرافیایی که زندگی می کنید از ضد آفتاب با spf و pa مناسب استفاده کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که از چه نوع ضد آفتابی استفاده کنیم و در هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی مهم است. انواع مختلف ضد آفتاب توضیح داده شدند تا شما با توجه به نکات گفته شده از میان فلوئید، کرم ، ژل یا اسپری بهترین گزینه را انتخاب کنید. دقیقا به شما گفته شد که برای پوست چرب چه ضد آفتابی خوب است و برای پوست خشک چه ضد آفتابی. از آنجایی که محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید بسیار با اهمیت است انتخاب ضد آفتاب نیز اهمیت پیدا می کند. پس با مطالعه دقیق این مقاله جواب بسیاری از سوالات مهم خود درباره ضد آفتاب را پیدا کنید و با دانش کافی اقدام به خرید ضد آفتاب کنید.

 

 

منبع: گیسومد

5/5 (1 نظر)