اینکه کرم ضد آفتاب چیست و چگونه باعث محافظت از پوست ما می شود ممکن است سوالی باشد که تا به حال پاسخ آن را پیدا نکرده باشید. اینکه چه کسانی بیشتر به ضد آفتاب نیاز دارند و آیا افراد سیاه پوست به ضد آفتاب بیشتر نیاز دارند یا افراد سفید پوست نیز ممکن است از جمله سوالات مهم برای شما باشد.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ضد آفتاب به صورت دقیق و کاملا کاربردی آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید برای خرید ضد آفتاب اقدام کنید و فقط با مطالعه جلد ضد آفتاب در سریع ترین زمان ممکن ضد آفتاب مناسب پوست خود را انتخاب و خرید کنید. برای پاسخ به این سوالات و چندیدن سوال مهم دیگر در مورد ضدآفتاب با ادامه این مقاله همراه گیسومد باشید.

 

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب کرمی است که از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند و باعث جلوگیری از پیری زودرس و انوع بیماری های پوستی دیگر همچون سرطان پوست می شود. در واقع به هر نوع فرآورده ای که به صورت موضعی مصرف شود و امواج UV یا همان فرابنفش را جذب یا منعکس کند و از پوست در برابر این امواج محافظت کند، ضد آفتاب گفته می شود.

با استفاده از کرم ضدآفتاب، از آفتاب سوختگی و ایجاد لک بر روی پوست صورت جلوگیری می شود. از آنجایی که اشعه ماورا بنفش خورشید که بیشترین آسیب را به پوست می رساند شامل دو اشعه مهم به نام های UVA , UVB می باشد، ضد آفتاب هایی برای پوست صورت مفید هستند که در مقابل هر دو اشعه از پوست صورت محافظت کنند.

شاید جالب باشد بدانید که استفاده از ترکیبات محافظت از پوست به مصر باستان بر می گردد. ولی ضدآفتاب به شکل امروزی برای اولین بار توسط یک شیمیدان استرالیایی به نام میلتون بلیک در سال 1932 میلادی تولید شد.

در دهه های گذشته فعالیت روزمره در فضای باز، کاهش لایه اوزون، افزایش درجه حرارت زمین و… موجب شده است تا اشعه های آفتاب تاثیر بیشتری بر روی پوست صورت انسان بگذارند.

 

انواع کرم ضد آفتاب

تفاوت های زیاد انسان ها از نظر مکانی، سلیقه، سن، جنسیت، نوع پوست و… موجب شده است تا انواع کرم ضد آفتاب تولید شود. انواع کرم ضد آفتاب را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد:

بر اساس بسته بندی محصول

بر اساس خواص

بر اساس کاربرد

بر اساس نوع بافت

بر اساس سن

بر اساس نوع پوست

بر اساس ترکیبات

برای مثال یکی از انواع کرم ضد آفتاب بر اساس سن افراد دسته بندی می شود. کودکان پوست حساس تری دارند و باید از ضد افتاب مخصوص کودکان استفاده کنند و افراد بزرگسال نیز باید از ضد افتاب مخصوص بزرگسال استفاده کنند.

ضد افتاب مخصوص کودکان

 

ترکیبات ضد آفتاب

یکی از مهمترین مسايلی که در مقاله کرم ضد آفتاب چیست مورد بررسی قرار می گیرد ترکیبات یک ضد آفتاب مناسب است. در تولید ضد آفتاب از ترکیبات متفاوتی استفاده می شود که در اینجا با توجه به دسته بندی ضد آفتاب به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

ضد آفتاب شیمیایی با جذب امواج UVA , UVB آنها را خنثی کرده و از پوست خارج می کنند.ترکیبات مهم ضد آفتاب شیمیایی شامل آووبنزون، اکسی بنزون، اکتیزالات، هوموسالات، اکتینوکسات می باشد.

ضد آفتاب فیزیکی بر خلاف ضد آفتاب شیمیایی همانند یک سد از ورود امواج UVA,UVB به پوست جلوگیری کرده و با منعکس کردن و پراکنده کردن این امواج از پوست محافظت می کند. ترکیبات ضد آفتاب فیزیکی شامل عناصر پایه ضد آفتاب به همراه دي اکسيد تيتانيوم و اکسيد روي مي باشـد.

 

spf در کرم ضد آفتاب چیست؟

SPF در کرم ضد آفتاب مخفف Sun Protection Factor می باشد و بدین معنی است که یک ضد آفتاب تا چه میزان از پوست شما در برابر اشعه UVB محافظت می کند. SPF در واقع نشان دهنده فاکتور محافظت در مقابل نور خورشید است که مهم ترین عامل مقایسه یک ضد آفتاب خود از یک ضدافتاب معمولی است.هر چه میزان اس پی اف ضد آفتاب بالاتر باشد یعنی مدت زمان بیشتری از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می کند. دقت داشته باشید که برای میزان محافظت از پوست در مقابل اشعه UVA از واحد PA در ضدافتاب استفاده می شود.

spf در کرم ضد آفتاب

 

نحوه عملکرد ضد آفتاب

به صورت کلی ضد آفتاب ها به دو دسته اصلی ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی تقسیم می شوند که نحوه محافظت آنها از پوست متفاوت است. ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه های مضر آفتاب و واکنش شیمیایی از جذب این پرتوهایی خطرناک توسط پوست جلوگیری می کنند. اما ضد آفتاب فیزیکی با ایجاد یک سد بر روی پوست از ورود اشعه های مضر فرابنفش به پوست جلوگیری می کند و با دفع و انحراف امواج UVA , UVB از ورود آنها به پوست جلوگیری می کند.

 

۵ سوال سرنوشت ساز در مورد ضد آفتاب

۱- چه کسانی نیاز بیشتری به ضد آفتاب دارند؟

متاسفانه باور غلطی وجود دارد که فکر می کنند فقط افرادی که در معرض مستقیم نورخورشید هستند به ضد آفتاب نیاز دارند. یا اینکه فقط خانم ها به ضدآفتاب نیاز دارند. درصورتیکه تمامی افراد اعم از زن و مرد به محافظت از پوست در برابر افتاب نیاز دارند. دقت داشته باشید که محافظت از پوست در برابر آفتاب به میزان ملانین در پوست بستگی دارد و یک موضوع کاملا ارثی می باشد. در کل افرادی که پوست روشنی دارند مقدار کمتری از ملانین را دارند ولی هیچ کس حتی افرادی که پوست کاملا تیره دارند از آثار زیان بار اشعه های خورشید در امان نیستند. اشعه های مضر آفتاب می توانند موجب اختلالات پوستی، سوختگی و حتی سرطان پوست شوند که به همین دلایل توصیه اکید می شود که از ضدآفتاب و ترجیحا ضدآفتاب طیف گسترده در طول شبانه روز استفاده شود.

۲- کرم ضد آفتاب شیمیایی بهتر است یا کرم ضدافتاب فیزیکی؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است به خودتان مراجعه کنید که در استفاده از کدام یک راحت تر هستید. اما به صورت کلی باید از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVA , UVB محافظت می کنند . ضدآفتاب طیف گسترده که از پوست شما در برابر هر دو اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند گزینه مناسبی است. ما در مقاله کرم ضد آفتاب چیست توصیه می کنیم که از ضدآفتاب با SPF30 به بالا و طیف گسترده استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی پوست خود جلوگیری کنید.

۳- روزی چند بار ضدآفتاب بزنم؟

میزان استفاده از ضدآفتاب به فاکتورهای مهمی از جمله نوع ضدآفتاب و میزان قرار گیری در معرض آفتاب متفاوت است. حتی اگر در خانه هستید و در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیستید از ضد آفتاب استفاده کنید.  هر ۳ ساعت یکبار تمدیدکردن، توصیه ای است که متخصصین پوست در این زمینه دارند.

۴- کدام نوع ضد آفتاب بهتر است: ژل، اسپری، کرم یا لوسیون؟

ضدآفتاب ها با توجه به تفاوت سلیقه ها و شرایط استفاده به شکل های گوناگونی تولید می شوند تا همه افراد با هر شرایطی که دارند بتوانند از آن استفاده کنند. اشکال مختلف ضد آفتاب هیچ تفاوتی باهم در عملکرد ندارند و چیزی که باعث تفاوت آنها می شود ترکیبات آنهاست که موجب می شود تاثیرات متفاوت بر روی پوست شما داشته باشند. مثلا ضدآفتاب با SPF60  نسبت به ضد آفتاب با SPF30 محافظت بیشتری می کند چه به صورت ژل باشد و چه به صورت اسپری. ولی در استفاده از ضدآفتاب ها استفاده از ضد آفتاب اسپری راحت تر است ولی شما باید با توجه به سلیقه خود از آنها استفاده کنید.

۴- کدام نوع ضد آفتاب بهتر است: ژل، اسپری، کرم یا لوسیون؟

۵- ضد آفتاب مناسب پوست چرب کدام است؟

اگر شما پوست چرب دارید حتما برای خرید ضد آفتاب به این نکات دقت کنید. افرادی که پوست چرب دارند باید ضد آفتاب های سبک و فاقد چربی استفاده کنند. کرم ضد آفتاب مات کننده از ترشح چربی پوست جلوگیری می کند. ضد آفتاب مخصوص پوست چرب از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و مانع از ایجاد لک و آکنه می شود. به صورت کلی مهم ترین ویژگی ضد آفتاب مخصوص پوست چرب شامل موارد زیر است که بهتر است در هنگام خرید به آنها دقت کنید:

  • فاقد چربی
  • غیر کومدوژنیک: یعنی از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کند
  • فاقد مواد معطر
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • حاوی اکسید روی
  • دارای دی اکسید تیتانیوم
  • فاقد مواد حساسیت زا

 

سخن پایانی

در مقاله کرم ضد آفتاب چیست متوجه شدیم که استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV چقدر اهمیت دارد. با انوع کرم ضد آفتاب متوجه شدیم و توانستیم با ترکیبات ضد آفتاب آشنا شویم تا در خرید ضد آفتاب به مشکل نخوریم. در انتها نیز ۵ سوال خیلی مهم در مورد ضد آفتاب را پاسخ دادیم تا بتوانید به راحتی اقدام به خرید ضد آفتاب مناسب کرده و از پوست خود مراقبت کنیم. ما در سایت گیسومد تلاش کردیم تا اطلاعات کاربردی و بسیار مهم در مورد ضد آفتاب را برای شما تهیه کنیم و امیدواریم مورد رضایت شما قرار بگیرد.

 

منبع: مجله گیسومد  www.gisomod.com

 

5/5 (1 نظر)