با افزایش روز به روز مراقبت های پوستی اهمیت استفاده از ضد آفتاب به عنوان یکی از مهم ترین موارد آن اهمیت بیشتری پیدا می کند. ولی هزینه های بالای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی و برخی آسیب های ناشی از مصرف آنها موجب شده است تا ضد آفتاب هایی تولید شوند که چندین کارایی را در کنار هم داشته باشند. ضد آفتاب های رنگی چند سالی است که وارد بازار شده اند ولی بسیاری در مورد آن اطلاعات دقیقی ندراند و برای استفاده از آن دچار تردید هستند. یکی از سوالات مشترک بسیاری از مشتریان فروشگاه گیسومد مزیت های ضد آفتاب رنگی بود، که در این مقاله قصد داریم پاسخ جامعی به آن بدهیم.

 

چرا باید از ضد آفتاب رنگی استفاده کنم؟

اجازه بدهید اینگونه شروع کنم که در سال های نه چندان دور برای یادداشت برداری باید یک دفترچه یادداشت تهیه می کردیم، برای اطلاع دقیق از زمان نیاز به یک ساعت مچی داشتیم، برای عکاسی به یک دوربین عکاسی نیاز داشتیم، برای تماشای ویدیو به یک پخش کننده ویدیو نیاز داشیم، برای تماس با دیگران به یک تلفن نیاز بود و… که امروزه به صورت یک معجزه همه آنها در یک وسیله کوچک به نام موبایل در اختیار ما قرار داده شده است. ضد آفتاب های رنگی نیز به همین شکل ویژگی های بسیاری از وسایل آرایشی را در یک محصول جمع کرده است.

استفاده از کرم پودرها و پنکک ها بصورت روزانه می تواند علاوه بر ایجاد حس سنگینی، باعث آسیب هایی همچون جوش و لک شود. همچنین آبرسانی به پوست هم برای برخی از پوست ها بسیار واجب می باشد. هزینه های بالای هر کدام از آنها به صورت جداگانه نیز یکی دیگر از مشکلات مصرف کننده ها بود. مجموعه ای از این موارد موجب شد که تولید کننده های محصولات ارایشی اقدام به تولید ضد آفتاب های رنگی کنند تا علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید و نور نامرئی بتواند برخی از مشکلات پوستی را برطرف کند و همچنین برای آرایش های سبک و روزانه یکی از بهترین گزینه ها باشد.

 

ضد آفتاب رنگی چیست؟

کرم های ضد آفتاب رنگی در واقع در دسته ضد آفتاب های فیزیکی قرار داده می شوند. کرم های ضد آفتاب رنگی حاوی رنگدانه هایی به نام اکسید آهن هستند که در کنار دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، موجب محافظت از پوست صورت در برابر اشعه های مضر می‌شود. Colored sunscreen علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه های UVA , UVB در برابر نور آبی صفحه نمایش کامپیوتر، موبایل، تبلت و… نیز از پوست محافظت می کنند. در گذشته از ضد آفتاب هایی استفاده می‌شد که به دلیل وجود مواد فیزیکی در آنها، یک لایه سفید بر روی پوست ایجاد می کرد که برای بسیاری ناخوشایند بود. برای رفع این مشکل متخصصین پوست، اکسید آهن را به ضد آفتاب اضافه کردند تا بتواند مقداری از عیوب پوستی را نیز بپوشاند و اینگونه استفاده از آن را جذاب تر کنند.

استفاده از ضدآفتاب رنگی

 

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی

نحوه استفاده از ضدآفتاب رنگی همانند سایر ضدآفتاب ها می باشد و تفاوتی بین آنها نیست. فقط در استفاده از ضد آفتاب باید کاملا دست و دل باز باشید و حتما به مقدار ۲ تا ۳ انگشت از ضد آفتاب استفاده کنید. یکی از نکات مهم دیگر این است که از ضدافتاب رنگی مخصوص پوست خودتان را استفاده کنید. یعنی اگر دارای پوست چرب هستید حتما از ضدآفتاب مخصوص پوست چرب استفاده کنید. زیرا دارای ترکیبات سبک تر است و منافذ پوستتان را مسدود نمی‌کند و از براقیت بیش از حد پوست شما جلوگیری می‌کند. همچنین افرادی که پوست خشکی دارند باید از ضدآفتاب رنگی مخصوص پوست خشک استفاده کنند تا مقدار چربی بیشتر موجود در ضد آفتاب، از خشکی پوست آنها جلوگیری کند.

چه مقدار ضدآفتاب بزنم؟

همچنین اگر ضد آفتاب پوست خشک حاوی مقداری مرطوب کننده نیز باشد موجب می شود تا از ترک خوردگی پوست آنها جلوگیری شود. به طور کلی در استفاده از ضدآفتاب رنگی باید همان نکاتی را رعایت کرد که در استفاده از ضد آفتاب معمولی رعایت می کنیم.

 

مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی

یکی از سوالات مهم این است که مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که به نوعی این ضد آفتاب ترکیبی از چند محصول آرایشی است که به صورت یک محصول تولید شده است. به طور کلی برخی از مهمترین مزایا ضدآفتاب رنگی شامل این موارد می شود:

۱- محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر ماورا بنفش خورشید که با نام های UVA , UVB آنها را می شناسیم.

۲- محافظت از پوست در برابر نور مرئی که هم از خورشید ساطع می شود و هم از تجهیزاتی مثل موبایل و رایانه.

۳- پوشش عیوب پوستی و جایگزینی مناسب برای کرم پودر در آرایش های روزانه.

 

آیا ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد؟

یکی از موضوعاتی که موجب بروز نگرانی افراد در استفاده از ضد آفتاب رنگی می شود احتمال آسیب به پوست است. دلیل این نگرانی این است که بسیاری از مصرف کننده ها ضدآفتاب رنگی را با کرم پودر دارای SPF اشتباه می گیرند. تنها موضوعی که می تواند در استفاده از ضد آفتاب ایجاد شود بروز حساسیت می باشد که ممکن است برای برخی ها پیش بیاید. ضدآفتاب های رنگی نه تنها برای پوست ضرر ندارند بلکه علاوه بر محافظت در برابر اشعه های UVA , UVB در مقابل نور مرئی نیز از پوست محافظت می کنند. Colored sunscreen کاملا سبک هستند و پوشش دهی ملایم و طبیعی دارند و از آنها می توان به صورت روزانه و بدون نگرانی استفاده کرد.

همه آنچه باید درباره استفاده و خرید کرم ضد آفتاب رنگی بدانیم!!!


آیا ضد آفتاب رنگی باعث لک میشود؟

در تولید ضدآفتاب رنگی هیچگونه ترکیبی که سنتز ملانین در پوست را تحریک کند و موجب بروز لک تیره شود، استفاده نمی شود. در استفاده از ضد آفتاب باید به مقدار کافی یعنی ۲ بند انگشت استفاده کرد تا مانع از بروز لک، سرطان پوست، آفتاب سوختگی و…  شود. متاسفانه بسیاری از افراد کمتر از این مقدار استفاده می کنند و چنین مشکلاتی برای آنها ایجاد می شود. در نتیجه ضد آفتاب رنگی موجب بروز لک نمی شود بلکه آنچیزی که موجب بروز لک می شود استفاده کم از ضد آفتاب می باشد.

 

آیا ضد آفتاب رنگی باعث جوش میشود؟

چنین سوالی بیشتر دغدغه افرادی است که دارای پوست چرب و جوش‌دار هستند. اگر شما دارای پوست چرب هستید و قصد خرید ضد‌آفتاب رنگی را دارید باید دو نکته مهم را رعایت کنید تا ضدآفتاب رنگی موجب انسداد منافذ پوست شما و در نتیجه بروز آکنه نشود:

اولا از ضد آفتاب رنگی مخصوص پوست چرب استفاده کنید

دوما در پایان روز پوست خود را به صورت اصولی پاکسازی کنید

روش صحیح پاکسازی ضد آفتاب رنگی

همانطور که میدانید برای حفظ سلامتی پوست باید در پایان روز پوستمان را پاکسازی کنیم. پاکسازی پوست در زمانی که یک آرایش غلیظ برای عروسی انجام داده ایم با زمانی که از یک ضد آفتاب رنگی استفاده کرده ایم تا علاوه بر محافظت از پوست، کمی هم عیب و ایرادات پوستمان را کاور کرده باشیم، متفاوت است. پاکسازی ضد آفتاب در پایان روز نکات بسیار مهمی دارد که برای آشنایی بیشتر با آنها پیشنهاد می کنیم مقاله صفر تا صد چگونه پاک کردن ضد آفتاب در پایان روز را مطالعه بفرمایید. ولی به صورت کلی زمانی که از ضد آفتاب رنگی استفاده می کنیم باید در پایان شب به این صورت پاکسازی را انجام دهیم:

۱) استفاده از میسلار واتر یا شیر پاک کن

۲) شستشوی صورت با شوینده مناسب

۳) استفاده از تونر مناسب نوع پوست

 

آیا می‌توانم به جای کرم ضد آفتاب رنگی از کرم پودر حاوی SPF استفاده کنم؟

یکی از مزایای ضد آفتاب رنگی جلوگیری از نفوذ نور مرئ یا آبی ساطع شده از تجهیزاتی مثل تلفن همراه و کامپیوتر می باشد که از ایجاد استرس اکسیداتیو روی پوست جلوگیری کرده و در نتیجه مانع از چین و چروک‌های زودرس، لکه‌های تیره و سایر علائم پیری پوست می شود.بنابراین از آنجایی که ضدآفتاب های حاوی اکسید آهن مانع از پیری پوست می شوند قابلیت استفاده به صورت روزانه را دارند.

اما نکته مهم این است که برخی تصور می کنند که می توان از کرم پودر حاوی spf را به جای ضد آفتاب رنگی استفاده کرد. به هیچ عنوان کرم پودر حاوی اس پی اف نمی‌تواند جایگزین ضدآفتاب رنگی شود اما می توان ضدآفتاب حاوی اکسید آهن را جایگزین کرم پودر دارای اس پی اف کرد. زیرا هدف استفاده از Colored sunscreen محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر می باشد در صورتی که کرم پودر حاوی spf دارای مقدار بسیار کمی ضدآفتاب می باشد و نمی تواند از پوست به خوبی محافظت کند. همچنین ضدآفتاب رنگی دارای یک رنگ پایه روشن و غیر چرب هستند که می توانند تا حدی عیوب پوست را بپوشاند. در نتیجه می توان با استفاده از ضدآفتاب رنگی، هم از خواص ضدآفتاب استفاده کرد و هم از تاثیرات کرم پودر بهره برد در صورتی عکس این موضوع امکان پذیر نمی باشد.

 

نور مرئی چیست و ضد آفتاب رنگی چگونه موجب جذب نور مرئی می شود؟

چشم انسان توانایی مشاهده برخی از نورها را دارد که به آنها نور مرئی گفته می شود. در واقع این نورها با چشم غیرمسلح و بدون نیاز به تجهیزات خاصی توسط چشم انسان قابل مشاهده هستند. نور مرئی هم توسط خورشید ساطع می شود و هم توسط دستگاه هایی مثل موبایل، تبلت، کامپیوتر، تجهیزات پزشکی، انواع لامپ‌ها و… تولید می‌شود.

این نور مرئی به صورت عمیق تری نسبت به اشعه ماورابنفش در پوست نفوذ می‌کند که می تواند موجب تشدید اختلالات رنگدانه‌های اضافی پوست از جمله ملاسا و هایپرپیگمنشن پس از التهاب[لکه های تیره] شود. اکسید آهن موجود در ضد آفتاب رنگی موجب جذب این نور مرئی می شود،در صورتی که ضد آفتاب های بی رنگ چنین قدرتی ندارند.

نور مرئی چیست و ضد آفتاب رنگی چگونه موجب جذب نور مرئی می شود؟

 

سخن پایانی

می توان با شناخت برخی از لوازم آرایشی هزینه های خود را در این زمینه بسیار کاهش داد. ضد آفتاب رنگی یکی از همین لوازم آرایشی است که می تواند علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر،هزینه های ماهانه شما را کاهش دهد. همچنین مزایای دیگری نیز دارد که در بالا آن ها را به صورت دقیق پاسخ داده ایم. اگر می خواهید بدانید چگونه ضد آفتاب رنگی موجب جلوگیری از اثرات مخرب نور مرئی می شود و آیا می توان کرم پودر دارای SPF را جایگزین ضدآفتاب رنگی کرد؟ حتما این مقاله را با دقت بخوانید. اگر می خواهید بدانید که آیا ضدافتاب رنگی موجب جوش یا لک می شود در این مقاله از گیسومد به آن پاسخ جامعی دادیم که از شما دعوت می کنیم از ابتدا آن را مطاله کنید تا در پایان با اسرار Colored sunscreen آشنا شوید.

 

منبع: گیسومد

 

 

✅خوشحال می شویم تا سوالات و تجربیات خود درباره ضد آفتاب رنگی را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.❤❤

 

0/5 (0 نظر)