اشعه های مضر آفتاب که همه با نام های UVA , UVB آنها را می شناسیم می توانند به پوست ما آسیب های جدی برسانند.خورشید روزانه همچون یک اسلحه ای که تیرهای آن به پایان نمی رسد به سمت ما اشعه های UVA , UVB را شلیک می کند. ما نیز برای مقابله با آن از انواع ضدآفتاب استفاده می کنیم. ولی ضد آفتاب ها ممکن است برای ما عوارضی را به همراه داشته باشند. احتمال افزایش سرطان سینه، چرک فولیکول مو یا حتی بدتر شدن وضعیت آکنه صورت از جمله عوارض استفاده از ضد آفتاب ها هستند. برای آشنایی بیشتر با عوارض ضد آفتاب و راه های مقابله با عوارض ضد آفتاب تا انتهای این نوشته با گیسومد همراه باشید.

 

مهم ترین عوارض استفاده از ضد آفتاب کدامند؟

1- سوزش چشم

استفاده از کرم ضد آفتاب در اطراف چشم می تواند باعث درد و سوزش شدید در چشم و ناحیه اطراف چشم شود. همچنین ممکن است در برخی مواقع نسبت به نور حساسیت بوجود آید. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از ضد آفتاب های مخصوص دور چشم استفاده کنید. برخی از ضد آفتاب ها نیز برای صورت و اطراف چشم قابل استفاده هستند که از آنها می توانید استفاده کنید. یکی از عوارض جدی استفاده از ضد آفتاب سوزش چشم است که برخی بر این باور هستند که ضد آفتاب های شیمیایی اگر وارد چشم شوند ممکن است باعث نابینایی شوند. به همین دلیل اگر ضد آفتاب وارد چشمتان شد فورا آن را با آب بشوئید و در صورت احساس سوزش و درد به چشم پزشک و یا متخصص پوست مراجعه کنید.

 

2- افزایش درد در نواحی پر مو

امروزه ضد آفتاب ها با تنوع بسیار بالایی تولید و به بازار عرضه می شوند که انتخاب کردن برای مصرف کننده را کمی گیج کننده کرده است. با توجه به تنوع سلیقه ها و شرایط افراد در نقاط مختلف جهان، شرکت های تولید کننده ضد آفتاب اقدام به تولید انواع ضد آفتاب به صورت کرم، اسپری، پماد، لوسیون، فلوئید و… کرده اند تا هر شخصی با هر شرایطی بتواند از پوست خود محافظت کند.

اما هر کدام از انواع ضد آفتاب دارای شرایط استفاده خاصی می باشد که ممکن است برای برخی از افراد ایجاد عارضه کند. یکی از عوارض ضدآفتاب، درد در نواحی مودار است. مثلا ضد آفتاب هایی که به صورت ژل هستند برای نواحی پر مو مثل سر یا سینه آقایان گزینه مناسبی هستند. ولی برخی از ضد آفتاب ها می توانند موجب خشک شدن یا سفت شدن پوست شوند و موجب درد در نواحی پر مو مثل سینه آقایان شوند. برای کاهش عوارض استفاده از ضد آفتاب بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین انتخاب را متناسب با شرایط پوستی خود را داشته باشید.

 

3- افزایش التهاب و چرک در فولیکول مو

التهاب فولیکول مو یا فولیکولیت یکی از عوارض جانبی استفاده از ضد آفتاب می باشد که بسیار کم پیش می آید. فولیکول یک حفره کوچیک پوستی است که هر دانه مو که بخواهد در بدن رشد کند باید از فولیکول خود یا همان حفره خارج شود و رشد کند. حالا اگر این فولیکول دچار چرک یا التهاب شود، موجب درد در نقاط مودار بدن می شود. یکی از دلایل ایجاد فولیکولیت استفاده از ترکیبات شیمیایی موجود در ضد آفتاب باشد. اگر در نواحی مو دار خود مثل صورت، سینه، بازوها و پشت سر احساس درد داشتید یا چرک مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

افزایش التهاب و چرک در فولیکول مو

 

4- افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه

یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه ترکیبات موجود در ضد آفتاب ها می باشد. برخی از مواد شیمیایی موجب اختلالات هورمونی می شوند. این اخلال گر ها بر نحوه عملکرد استروژن در بدن تاثیر می گذارند و بالانس این هورمون در بدن را بهم می زنند. برخی از این مواد شیمیایی مضر در ضد آفتاب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

برای جلوگیری از این عارضه ضد آفتاب می توانید از ضد آفتاب های فیزیکی که حاوی تیتانیوم و روی هستند استفاده کنید. این مواد معدنی اشعه های مضر UVA,UVB خورشید را به خوبی منحرف می کنند و جزء ترکیبات اختلال گر هورمونی محسوب نمی شوند. همچنین برای جلوگیری از عوارض استفاده از کرم ضدآفتاب کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید تا مصرف ضد آفتاب شما کاهش یابد. استفاده از کلاه و عینک نیز می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

 

5- تشدید آکنه

اگر پوست شما چرب یا مستعد آکنه است برخی از مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها می تواند وضعیت آکنه شما را وخیم تر کند. پوست های چرب به دلیل ترشح زیاد چربی توسط پوستشان نباید از ضد آفتاب های چرب استفاده کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از تشدید آکنه بهتر است از ضد آفتاب های غیر کومدون زا و فاقد چربی (OIL FREE) استفاده کنند.یکی از بهترین ضد آفتاب های ایرانی ضد آکنه، ضد آفتاب آنتی آکنه درماتیپیک می باشد که توست ط بسیاری از متخصصان پوست تجویز می شود. این ضد آفتاب فاقد چربی بوده و با تنظیم ترشح چربی موجب کاهش انواع جوش و آکنه می شود. این ضد آفتاب جزء ضد آفتاب های طیف گسترده محسوب می شود و از پوست شما در برابر اشعه های UVA , UVB به خوبی محافظت می کند.

۱- ضد آفتاب و ضدجوش درماتیپیک SPF50 مناسب پوست چرب و جوش دار

آیا می توان از ضد آفتاب بدن بر روی صورت استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. استفاده از کرم ضد آفتاب بدن در ناحیه صورت امکان پذیر نیست. به دلیل اینکه پوست صورت نسبت به پوست سایر نقاط بدن حساس تر است نمی توان از ضد آفتاب مخصوص بدن در ناحیه صورت استفاده کرد. البته برخی از ضد آفتاب های جدید قابلیت استفاده بر روی صورت و بدن را بصورت همزمان دارند ولی توصیه می شود از ضد آفتاب بدن در ناحیه صورت استفاده نکنید.

 

6- حساسیت پوستی

ضد آفتاب ها از مواد شیمیایی مختلفی ساخته می شوند که این ترکیبات می توانند موجب تحریک پوست شده و در نتیجه آن تحریک، قرمزی، خارش یا تورم پوستی ایجاد کنند. یکی از شایع ترین واکنش های آلرژیک که از مهم ترین عوارض ضد آفتاب می باشد، خارش شدید پوستی بوده که ممکن است در زمان استفاده از ضد آفتاب برای مصرف کننده بوجود آید. عطرها و مواد نگهدارنده برخی از مهم ترین ترکیبات مورد استفاده در ضد آفتاب هستند که موجب اینگونه حساسیت های پوستی می شوند.

پاراآمینوبنزوئیک اسید یا PABA نوعی ماده شیمیایی است که در بسیاری از ضد آفتاب ها استفاده می شود. PABA می تواند موجب تحریک شدید پوستی شود. از این رو برای جلوگیری از این عارضه، بسیاری از برندهای معتبر تولید کننده ضد آفتاب این ماده شیمیایی را از محصولات خود حذف کرده اند. ضد آفتاب هایی که از پاراآمینوبنزوئیک اسید استفاده نمی کنند دارای برچسب (PABA FREE) هستند. در واقع این ضد آفتاب ها با برچسب (ضد حساسیت) به بازار عرضه می شوند.

برای جلوگیری از عوارض استفاده کرم ضد آفتاب بخصوص واکنش آلرژیک می توانید آزمایش پچ تست را با مراجعه به متخصص پوست انجام دهید. در آزمایش پچ تست، متخصص پوست متوجه می شود که شما به چه موادی حساسیت دارید و با توجه به نتیجه پچ تست می توانید ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

بروز حساسیت و خارش به علت استفاده از ضد آفتاب

 

چگونه از عوارض کرم ضد آفتاب جلوگیری کنیم؟

۱- در انتخاب ضد آفتاب برای کودکان خود بسیار با احتیاط باشید و با وسواس زیاد ضد آفتاب کودک خود را انتخاب کنید.

۲- استفاده از ضد آفتاب برای کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است.

۳- اگر پوست چرب دارید بهتر است از ضد آفتاب های غیر کومدون زا و فاقد روغن استفاده کنید. ضد آفتاب های فلوئیدی که بر پایه آب هستند یکی از بهترین گزینه ها برای افراد با پوست چرب هستند.

۴- اگر در طول روز مدت زمان زیادی را در معرض آفتاب هستید حتما هر ۲ ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

۵- اگر پوست شما به ضد آفتاب واکنش آلرژیک نشان داد برای انتخاب ضد آفتاب جدید با پزشک مشورت کنید.

۶- اگر از بالم لب حاوی ضد آفتاب استفاده می کنید، آن را فقط روی ناحیه لب بمالید.

۷- در صورت مشاهده خارش، قرمزی و یا تحریک پوستتان سریع ضد آفتاب را بشوئید و از مصرف آن خودداری کنید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله نکات بسیار با اهمیتی در مورد عوارض استفاده از ضدآفتاب را با هم بررسی کردیم. اگر شما جزء افرادی هستید که به صورت منظم از ضدآفتاب استفاده می کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید. برخی عوارض ضد آفتاب را تا کنون نشنیده ایم و باورش سخت است که ضد آفتاب می تواند موجب چنین مشکلاتی در بدن ما شود. اینکه چگونه از خارش پوست در زمان استفاه از ضدآفتاب جلوگیری کنیم یا چرا نباید از ضد  آفتاب بدن بر روی صورت استفاده کرد از جمله موارد مهمی است که در مقاله عوارض ضدآفتاب با هم بررسی کردیم.

 

 

برگرفته از مجله گیسومد

 

 

0/5 (0 نظر)